AEROBIC logo

Spä na homepageSitemapKontakt

         Novinky NOVINKY: 

 

          Aerobic E-Shop         Aerobic Kalendár         Aerobic Inštruktori         Aerobic A.S.A.         Aerobic Fitcentrá         Aerobic Články         Aerobic Burza         Aerobic Kontakt
 
    Aerobic Články
Aerobic & Fitness
Súaže
Výživa a pitný režim
Aerobikové školy
Podujatia
Recepty zdravej výživy
Zdravie - životný štýl

VÁPNIK – DÔLEŽITÝ PRVOK PRE NAŠE ZDRAVIE VÁPNIK – DÔLEŽITÝ PRVOK PRE NAŠE ZDRAVIE

Zobrazi vežký náhžad
Andulka na mojom kolene ma svojou prítomnosou upozorňuje, že jej nesmiem zabudnú rozomlie škrupinu z uvareného vajíčka alebo kúpi sépiovú kos, aby bola zdravá, mala pevné kosti a pekné pierka. Lebo škrupiny i sépiová kos obsahujú vápnik. Toto slovo počujem zo všetkých strán a tak, ako ho potrebujú vtáčiky, je nepostrádatežný i pre naše zdravie. ČO TO VÁPNIK JE Je to chemický prvok (Ca), minerál, ktorý v našom tele - je nevyhnutný pri stavbe všetkých kostí a zubov - je súčasou všetkých telových tekutín - má úlohu pri regulácii nervosvalovej vzrušivosti - má úlohu pri regulácii nervosvalovej kontrakcie (sahov) - má úlohu pri aktivácii niekožkých enzýmov (enzýmy sú látky, ktoré urýchžujú spracovanie prijatej potravy na čo najlepšie využitežné zložky pre naše telo) - má úlohu pri regulácii činnosti srdca - zúčastňuje sa pri procese zrážania krvi (vápnik zohráva významnú úlohu pri liečbe hemofílie – nedostatočnom zrážaní krvi) - zúčastňuje sa na tvorbe mlieka - zúčastňuje sa regulácie funkcie vnútorného ucha - zúčastňuje sa procesov vo vnútri buniek JE NEVYHNUTNÝ PRI STAVBE KOSTÍ A ZUBOV V tele sa nachádzajú asi 1-2 kg vápnika a 1 kg fosforu, z toho práve v kostiach je ho 98%, fosforu 85%. Zvyšné percentá sa nachádzajú v telových tekutinách, kde sa zúčastňujú na stavbe a činnosti buniek a na zrážaní krvi. Kos obsahuje 85% kalciumfosfátu, 10% kalciumkarbonátu, soli magnéziumfosfátu, kalciumfluoridu, kalciumchloridu, stopy sodíka a draslíka. Slovo kalcium = vápnik a opakuje sa tu často, takisto i fosfáty = zlúčeniny fosforu a ešte magnézium, fluór, sodík, draslík. Ale pozor!!! KOS JE VEźMI ŽIVÝ ORGÁN Obsahuje veža buniek (najmä bunky kos vytvárajúce a bunky kos rozkladajúce) a je mimoriadne bohatá na cievy. Prietok krvi kosami človeka je okolo 200 - 400 ml/min. Z toho vyplýva, že v kosti neustále prebieha proces budovania ale i odbúravania minerálov a jej bielkovinovej štruktúry, do ktorej sa tieto minerály ukladajú. Kostné minerály musia by zachované v kostiach i mimo nich v určitom vzájomnom pomere tzv. HOMEOSTÁZE. Jej narušenie môže vies - k rôznym poruchám funkcie buniek (svalovej slabosti, tetanii až kóme) - k poruchám stavby kostry – osteoporóze – rednutiu kostí, to znamená, že v kosti dochádza k väčšiemu odbúravaniu minerálov, kos je krehká, lámavá - k osteomalácii – zmäknutiu kostí spôsobenému stratou vápenatých solí. Pretože v homeostáze kostných minerálov majú vežký význam okrem kostí i obličky, jej narušenie často ovplyvňuje aj ich stav. Môže vzniknú - ukladanie solí v obličkových kanálikoch (nefrokalcinóza) - výskyt kameňov (nefrolitiáza) - močenie viac v noci ako cez deň (nyktúria) - nadmerné vylučovanie moča (polyúria) - riedky moč (hypostenúria) Posledné tri príznaky sú počiatočnými indikátormi prvých dvoch stavov. Tu by som sa chcela s vami podeli o jednu svoju osobnú skúsenos. Od mlada trpím na chronický zápal močových ciest. Neviem presne, čo ho spôsobilo, ale to teraz nie je podstatné. Pravidelne som mávala neznesitežné záchvaty bolesti močového mechúra a neskôr i obličiek. Problémy sa objavovali častejšie, keď som užívala vápnik (šumivé kalcium, ktoré sa odporúčalo na zvýšenie odolnosti proti ochoreniam). Odkedy som začala pravidelne cviči aerobik, bolesti sa vytratili. Domnievam sa na základe skúseností ale i preštudovanej literatúry, že to súvisí s vylučovaním odpadových látok prostredníctvom potu, čím sa výrazne odžahčujú močové cesty vrátane obličiek. Keď určitý čas necvičím (1-2 týždne), mechúr i obličky mi dajú najavo (zatiaž jemne), že im čosi chýba. Našastie som si už tak zvykla na pravidelný pohyb, že už si ani neviem predstavi, že by som im dala možnos, aby sa prihlásili dôraznejšie. VSTREBÁVANIA VÁPNIKA A FOSFORU Vápnik a fosfor sa do organizmu vstrebávajú v tenkom čreve (jeho častiach – v hornom dvanástniku a lačníku). Vstrebávanie v čreve je podporované D-vitamínom a ovplyvnené pH (kyslosou). Čím je črevný obsah alkalickejší (cukor, biela múka, tuk, nadbytok bielkovín), tým je nižšia rozpustnos vápenatých solí a ich vstrebávanie. Potrava primerane bohatá na bielkoviny zvyšuje vstrebávanie vápnika. Naopak, vožné mastné kyseliny alebo v potrave prítomné organické kyseliny (kyselina šavelová), fytáty (nachádzajú sa v zelenine) a tráviace soli (používajú sa pri výrobe tavených syrov) vstrebávanie znižujú. NEDOSTATOČNÝ PRÍJEM VÁPNIKA Môže by: - absolútny – vylúčením mliečnych výrobkov zo stravy. V okruhu mojich známych poznám veža žudí s rozpadnutými zubami a krehkými kosami. Títo práve v období rastu neznášali a nejedli mliečne výrobky bohaté na vápnik; - relatívny – vzhžadom na vežmi vysoký príjem bielkovín, fosforu, fytátov a oxalátov (šavel) v strave, alebo pri zvýšených nárokoch organizmu na vápnik napr. v gravidite alebo počas laktácie. NA SPRACOVANÍ VÁPNIKA SA PODIEźA 1. Vek – efektívnos vstrebávania vápnika sa vekom znižuje. 2. Poruchy trávenia v čreve – vstrebávanie vápnika je znížené po operácii žalúdka, čreva, pri ochoreniach pankreasu, pečene aj čreva. Jeho zrýchlená peristaltika (pohyb) takisto obmedzuje spracovanie vápnika. 3. D-vitamín – je nevyhnutný pre vstrebanie vápnika. Získava sa buď pobytom na slnku, alebo potravou obohatenou o D-vitamín z olejnatých rýb. D-vitamín o ovplyvňuje a reguluje črevný transport vápnika a fosfátu o reguluje pohyb vápnika a kontrakciu svalov o podporuje obličkové znovuvstrebávanie vápnika a fosfátu o podporuje tvorbu kostí Hormóny, ktoré ovplyvňujú spracovanie vápnika a fosfátu len za určitých fyziologických okolností (kalcitonín, prolaktín, rastový hormón, inzulín, thyreoidné hormóny, glukokortikoidy a pohlavné steroidy). Považujú sa za druhotné regulátory, ich nedostatok ani nadbytok nevedie k takým poruchám homeostázy vápnika a fosfátu, ako pri nedostatku alebo nadbytku parathormónu a D-vitamínu. 4. Parathormón – tvorí sa v prištítnych telieskach, riadi postup vápnika a fosfátu bunečnými membránami kostí a obličiek. V kosti ovplyvňuje aktivitu buniek rozrušujúcich kostné tkanivo. Jeho nadbytok zvyšuje kostné vylučovanie vápnika a fosfátu. 5. Kalcitonín – hormón štítnej žžazy, spomažuje vylučovanie vápnika z kostí do krvi. 6. Estrogény – vieme, že s pribúdajúcim vekom a zníženou tvorbou ženských hormónov (estrogénov) dochádza k zvýšenému uvožneniu vápnika z kostí, čo môže vies až k osteoporóze a riziku zlomenín i pri nepatrnom náraze. Dá sa tomu predís správnou životosprávou, hormonálnou substitučnou terapiou, pravidelnou pohybovou aktivitou. 7. Imobilizácia – nedostatok pohybu zapríčiňuje tzv. KALCINÚRIU – vylučovanie vápnika močom, vzniká v dôsledku vyplavovania vápnika z kostí. PRÍJEM VÁPNIKA Primeraná denná dávka vápnika by mala by okolo 800 - 1500 mg, z ktorých sa absorbuje 100 - 250 mg v tenkom čreve. V potrave sa vápnik nachádza v mliečnych výrobkoch, sardinkách s kosami, tmavozelenej listovej zelenine (najmä kel obsahuje žahko vstrebatežný vápnik). Dennú dávku by mali tvori 3-4 porcie mliečnych výrobkov - 2,5 dl mlieka (lepšie je acidofilné) - 1 biely jogurt - plátok tvrdého syra Preukázalo sa, že príjem vápnika zo stravy je účinnejší ako jeho príjem v suplementoch (doplnkoch výživy). Túto možnos by mal posúdi lekár po predchádzajúcom zdiagnostikovaní. V mojom jedálnom lístku sa často objavujú zemiaky so syrom zapečené v trúbe, varené zemiaky posypané syrom, zapečená brokolica so syrom, kura so syrom, špagety so syrom, dusená zelenina so syrom, syrové tousty. Sú to jednoduché a rýchle jedlá. Posledné výskumy navyše potvrdili, že žudia so stravou bohatou ma vápnik sú schopní zníži svoju hmotnos rýchlejšie, ako žudia so slabším prísunom vápnika. POZOR NA POTRAVINY, KTORÉ URÝCHźUJÚ ODBÚRAVANIE VÁPNIKA Z KOSTÍ Kofeín – podporuje vyplavovanie vápnika z tela. Všetci dobre vieme, že práve žudia so sedavým zamestnaním, nedostatkom pohybu si radi zafajčia a dajú pritom niekožko kávičiek denne. Alkohol, fajčenie, nadmerné solenie. Nadbytok živočíšnych bielkovín – poškodzuje pečeň, obličky a zvyšuje vylučovanie vápnika. Nadbytok tukov – s vápnikom tvoria mydlá a vylučujú sa z tela von. Jednoduché cukry – zákusky, čokoláda, sladené nápoje, rafinované cukry Kyselina fytová – jej soli sa nachádzajú v strukovinách, obilí, zrnkách i otrubách, viažu sa na vápnik, železo a zinok a tie sa ažšie vstrebávajú. ZÁVER Ako odbornej asistentke na vysokej škole a cvičitežke aerobiku mi nedá doda, že práve pohybová aktivita patrí tiež medzi najdôležitejšie faktory tzv. „zdravých kostí“. Aktívny pohyb, správna životospráva a prísun D-vitamínu (zdravý pobyt na slniečku) do 25-30ho roku života, to sú pevné a zdravé kosti. Potom sa postupne mení pomer budovania a búrania kostí. Búranie začína prevažova. Ale! źudia, ktorí pravidelne rekreačne športujú, majú hustotu kostí o 20-40% vyššiu ako nešportujúci. V jednom z predchádzajúcich čísiel Figúry som spomenula pozorovania kozmonautov, ktorým sa už po 4 dňoch pobytu v beztiažovom stave vo vesmíre vylučoval vápnik močom z tela von a redli im kosti. Po návrate na zem sa cvičením tento stav po 14 dňoch podarilo zastavi. Vráti kos spä do pôvodného stavu nie je možné. Preto je potrebné aspoň udržiava ten stav, ktorý je, aby nedošlo k jeho zhoršeniu. Z hžadiska prevencie rednutia kostí (osteoporózy) sú vhodné pohybové aktivity, pri ktorých sa kladú na kosti určité mechanické nároky. Sú to aeróbne aktivity: rýchla chôdza, beh, beh na lyžiach, aerobik – bodystyling – dolné končatiny poskytujú antigravitačnú oporu celému telu. Jazda na bicykli a plávanie majú o niečo menší účinok práve z dôvodu menšieho využitia hmotnosti a gravitácie tela. Zistený bol i kladný vplyv primeraných silových cvičení na hustotu kostí. Poznám ženu, ktorá nefajčí, pravidelne cvičí, snaží sa udržiava zlé stravovacie návyky v určitej norme a napriek tomu, že už je v menopauze (49 rokov) má kosti mimoriadne pevné. Odmerané lekárom na špeciálnom prístroji (takéto vyšetrenia sú dnes bežne dostupné). Určite stojí za to aspoň sa nad sebou zamyslie. Ako žijeme a najmä ako učíme ži naše deti. Žiaž, treba prizna, že lámavos kostí už v školskom veku, obezita malých detí a nedostatok pohybu, ktorý má na to najväčší vplyv, je u nás celkom bežným javom.



Spä




Warning: fread() [function.fread]: Length parameter must be greater than 0 in /web/htdocs1/aerobicsk/home/www/functions.php on line 4

 
 
     Nákupný košík
Nákupný košík 0,- €
Objedna tovar
Vyprázdni košík
Obchodné podmienky
     Prihlásenie



Ak ešte nemáte svoje
konto, zaregistrujte sa.
Registrácia



  Domov | Kontakt | Výmena ikoniek

ISTUDIO webdesign & programming